fredag 23 maj 2014

Färdtjänsten i Skurups kommun: yttrande till kommunchefen


Yttrande över färdtjänsten

Problemen med färdtjänsten är massiva. Efter att nyligen ha deltagit i ett kundrådsmöte i Hässleholm, arrangerat av Skånetrafiken, insåg jag snabbt att allting var mycket värre än vad jag hittills fått reda på. Samtidigt finns det en del missuppfattningar eller myter.

Myt nummer ett gäller beställningscentralerna. Att dessa är placerade i Lettland, Moldova och Senegal har ju gjort att de fått skulden för haveriet – men enligt de uppgifter som jag har fått, så verkar de tvärtom vara de delar i kedjan som fungerar bäst eller åtminstone minst dåligt! Personalen verkar dessutom vara extremt välutbildad och kunnig samt högt motiverad.

Myt nummer två är att taxi i hemkommunen är de enda som vet hur man kör taxi. Detta är en vanlig uppfattning i Skånes alla kommuner. Det här helt korrekt, att taxibolagen i Skurup har störst kännedom om vår kommun. Problemet är dock att situationen inte är som förr, alltså att man bara åkte till vårdcentralen och apoteket för att uträtta absolut nödvändiga ärenden, möjligtvis för att hälsa på släktingar som bodde nära. Numera beställer man resor inom hela Skåne.

Och även om taxi i Skurup mycket väl känner till adresserna i Skurups kommun, så är det ingen garant för att de hittar rätt i annan kommun! Rolf Andersson, som sitter med i tillgänglighetsrådet, är helt beroende av färdtjänst. Han beställde en resa till Missunnavägen i Ystad, en allt annat än exotisk adress, men chauffören hittade inte rätt, trots att han använde GPS, utan Rolf fick lotsa honom rätt.

Tanken på att Skånetrafiken ska bedriva all färdtjänst är i grunden sund, eftersom den kan utnyttja stordriftens alla fördelar. Vi ska inte helelr gå tillbaka till gamla tiders system, då man hade olika taxor för resor inom kommunen respektive utanför den.

Den stora boven i dramat är istället upphandlingsnormen, alltså lägsta anbud vinner och inget annat. TaxiKurir tog över verksamheten den 1 februari och redan första dagen klappade allting ihop. ”Det är oklart även för Skånetrafiken hur trafikföretaget kunnat undgå att förstå avtalet”, förklarades det, när Skånetrafiken höll sitt kundrådsmöte. Skånetrafiken överlägger därför två gånger per dag (!) med TaxiKurir, för att det hela ska fungera.

Men egentligen ingen överraskning, för TaxiKurir bedriver färdtjänst även i Stor-Stockholm och Stor-Göteborg - och med samma katastrofala utfall. ”De har fått många möjligheter att bättre sig och varje gång de gör fel mot avtalet som är skrivet med Västtrafik så har de fått avdrag på sin ersättning, en sorts böter. Det har blivit rätt många sådana böter för Taxi kurir”, förklarade Herrljunga kommun, när man sa upp avtalet.

TaxiKurir påstås lägga väldigt låga anbud vid upphandlingarna, vilket dock resulterar i usel service till kunderna och urusel betalt till chaufförerna. Man får alltså vad man betalar för!

För att färdtjänsten skulle fungera i Skåne skulle lägsta anbud behöva kompletteras med såväl piska
som morot. Alltså avdrag på ersättningen i fall resan inte genomförts på att korrekt sätt, men kanske även en premie för väl utfört arbete. Skånetrafiken har hotat med vite, men ingenting sker. Det påstås rent av att man inte har möjlighet till detta. God service och att kunden placeras i centrum ska alltså löna sig, istället för att som idag enbart principen om att packa bilarna så fulla som möjligt med resande.

John Andersson
Vice ordförande Skurups Kommunala Tillgänglighetsråd  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar