Öppet brev till den
skånska arbetarrörelsen:
Varför är Karolina
Åkesson bortglömd?
Den 16 februari 1890 dog
Karolina Åkesson, endast 52 år gammal, men uppenbarligen utsliten
och gammal i förtid. Hon var född i Växjö år 1837. Hon födde
nio barn, varav några dog i späd ålder. Det finns inga kända
fotografier av henne, endast av hennes ena dotter, Jenny. Ett öde
som Karolina Åkesson delade med tusentals andra anonyma proletärer.
Det som gjorde att
Karolina Åkessons namn ändå kom att höja sig över
arbetarklassens anonyma dimma berodde dock inte på någon oväntad
generositet ifrån det borgerliga klassamhället, utan på att hon i
samband med sin död finns omskriven i två väldigt känslosamma
artiklar, skrivna av Axel Danielsson, redaktör för den
socialdemokratiska tidningen Arbetet i Malmö:
Jag minnes från mina
första föredrag i Malmö en äldre kvinna, klädd i grå kappa,
undanskymd och tillbakadragen, med ett ansikte, som ovillkorligen
intresserade. Hon kom regelbundet till varje möte. Jag lade märke
till henne därför att hon var den enda kvinnan. Och när jag såg
på henne närmare, kände jag mig tilldragen av det allvarliga och
forskande uttrycket i hennes skarpa, markerade drag. Vi lärde snart
känna varandra, och alltjämt, i glada som dystra stunder, var hon
med och blev sedan själen bland de kvinnor, som efter hand ställde
sig under vår fana. [...]
Hennes liv var
bittrare än någon annans. Sedan flera år kämpade hon ensam sin
existenskamp både för sig och sina barn. Hon vann sitt usla bröd
som städerska, helt simpelt som tjänande »syster» åt
överklassen. Och trots allt det förödmjukande i denna ställning
bar hon sitt huvud högt, med en stolthet, som ofta gjorde henne
otillgänglig för dem som ej kände henne. Hon bar inom sig
proletärens hat, men också känslan av det värdiga och upphöjda i
hans sak. Därför var hon också uppskattad och avhållen av alla,
som stodo den revolutionära socialismen nära.
Brutaliteten emot henne
varade ända fram till hennes död. Strax innan hade Karolina Åkesson
avskedats ifrån sitt arbete, av politiska skäl, som städerska på
högertidningen Skånska Aftonbladet. Samtidigt hade hennes svärson
Wilhelm Åhlund avskedats ifrån sitt arbete, även det av politiska
skäl.
Karolina Åkesson var
ingen propagandist, agitator, administratör eller organisatör. Ändå
kom hon att spela en helt central roll i den unga arbetarrörelsen i
Malmö. Som Danielsson framhöll, så var hon den första kvinnan som
anslöt sig och inspirerade fler kvinnor att komma med. Hon var också
mycket äldre än den grupp unga män som partiet i övrigt var
organiserat kring; vid hennes död var Axel Danielsson endast 26 år
gammal. Och hon hade levt ett hårt liv, hårdare än vad många av
dem kunde föreställa sig.
Men hon ”fanns med”
när något hände! Hon ”fanns med”, när Axel Danielsson ställdes
inför domstol av politiska skäl. Hon ”fanns med” och gav honom
blommor, när han släpptes ur fängelset. Hon var en moralisk
kompass för den unga arbetarrörelsen, en indikator på att deras
sak var rätt.
Karolina Åkesson dog
söndagen den 16 februari och skulle begravas söndagen därpå. Av
okänd anledning framflyttades
begravningen till onsdagen den 19 februari, dagen efter det att
Danielssons minnesord i Arbetet publicerades; man får ju lätt
misstanken, att det skedde av politiska skäl!
Detta var alltså långt
innan ”sociala medier” och ”gilla”-knappar på Facebook.
Istället hade cirkulär gått ut på morgonen till Malmös olika
fabriker och verkstäder, varefter det spreds muntligen att
begravningen skulle ske i fackelsken. Halv åtta på kvällen följde
människomassan Karolina Åkessons begravningståg längs Norregatan.
Enligt en uppgift skulle 6.000 personer ha slutit upp. Man ska då ha
i minnet att Malmö enligt 1890 års folkräkning hade en befolkning
på 48.504 personer – alltså skulle 1/8-del av Malmös befolkning
ha deltagit i begravningen!!!
Vid
begravningen höll Axel Danielsson också tal:
Alla som gått med
under våra fanor kände Karolina Åkesson. Bland dem var hon städse
främst, när det gällde en uppoffring av kraft eller av sista
skärven för att bära våra läror ut till det arbetande folket.
Därav kommer det sig, att den grova tjänstekvinnan, då hon nu gör
sin sista färd genom den
stilla kvällen,
åtföljes av en eskort så ståtlig, att en kung skulle lägga upp
allt sitt guld för att få den.
Han
avslutade talet med en kraftfull framtidsvision:
Men vi, medborgare,
som tillhöra samma falang, där den döda var med, vi kunna utan
fruktan närma oss graven och se döden i ansiktet. Döden är dock
proletariatets verklige vän och befriare. Och en dag skola vi samlas
kring en annan grav, en jättelik grav, som skall uppsluka det
samhälle den döda hatade så djupt.
Sov i ro, Karolina
Åkesson! Tag mot vår sista hälsning och vår tack för allt vad du
gjort! Sov i ro! Din ande skall alltid leva ibland oss.
Men
125 år efter Karolina Åkessons död är det kapitalistiska
klassamhället fortfarande en lika levande parasit som då, om än
det fått lite human polityr.
Och
Karolina Åkesson, den första kvinnan som anslöt sig till Malmös
arbetarrörelsen och som fick stadens arbetade befolkningen att gå
man ur huse, sent på kvällen och mitt i vintern, för att ta ett
sista farväl av henne, hon verkar däremot ha fullständigt
utplånats ur historien.
”Sociala
framsteg och förändringar under en historisk period sker i
proportion till de framsteg kvinnor gör mot friheten, medan socialt
förfall sker som ett resultat av inskränkningar av friheten för
kvinnor.” Detta fastslog den ”utopiske” socialisten Charles
Fourier år 1808. Under de följande 200 åren har detta varit en
grundpelare inom socialistisk teori och ideologi.
I
dagens ”feministiska” debatt handlar det dock om att Sveriges
historia inte bara ska vara dess kungars, utan även dess
drottningars. Att kvinnliga direktörer inom de kapitalistiska
storföretagen måste ha lika stora möjligheter att göra karriär
och skaffa sig lika groteska löneförmåner som manliga direktörer.
Är
det inte dags att man istället lyfter fram Karolina Åkesson och
dagens kvinnliga proletärerna, de som tvingas att vara anonyma och
osynliga ”tjänande systrar” åt den kvinnliga överklassen?
John
Andersson
Karolina Åkessons dotter Jenny Åkesson (1867-1941)
gift Åhlund och Röslid
Liksom modern en sann radikal
Hej John
SvaraRaderaTrevligt att se vad du skriver om min mormors mormor Karolina.
Mindre trevligt att du helt enkelt snott mitt fotografi på Jenny, utan att fråga. Fotot har jag själv tagit på det foto i ram som mina föräldrar hade. Ingen stor sak men lite irriterande. Karolina hette Blomström, i den tidens namnskick så fick hustrun inte automatiskt makens patronymikon eller släktnamn. Jenny gifte sig aldrig med Wilhelm Åhlund, såvitt jag har sett i kyrkböckerna. Hon står som hushållerska., även om det var så att hon och Wilhelm bodde ihop.
Röslid vet vi inte vem det var, om det var någon? Var namnet kommer ifrån vet vi inte. Du säger nio barn, jag har 7 stycken, vilka var dessa nio barn?
Hör gärna av dig
Lasse
Ser att du och en gubbe som kallar sig Marco också har snott en del text om Jennys och Wilhelms barn som jag har publicerat, inte vackert det heller. I normala fall så visar man var man lånat texten eller citaten. kallas vanligt hyfs.
SvaraRaderaLasse
Lite smolk i bägaren är kanske att Gustava Carolina Blomström är farmors morfars farfars systerdotter till Fredrik Reinfeldt.
SvaraRaderaWilhelm Åhlund kunde tydligen trots mycket stora umbäranden ibland tillåta sig att vara en smula rolig ändå.
SvaraRaderaCitat från Härnösandsposten 1880
"En radikal herre.
Till härvarande pastorsämbete ankom i mitten av förra månaden en skrivelse från en hr W.Å. [Wilhelm Åhlund]i Stockholm med anhållan om att få sitt utflyttningsbetyg från Härnösands församling sig tillsänt; han hade nämligen varit skriven härstädes 1873 - 1875, vilket sistnämnda år han rest till utlandet [Tyskland, Hamburg] och därifrån nu återkommit med avsikt att slå sig ned i sin födelsestad, Stockholm. Några andra upplysningar innehöll icke skrivelsen och följaktligen utfärdades det begärda betyget i vanlig ordning och tillsändes honom. Till svar därå har nu till pastorsämbetet anlänt följande brev, vilket vi låta tala för sig självt:
Jag får tacka eder så mycket för att ni var så beskedlig och skickade utflyttningsbeviset men jag kan inte veta vad som förledde Herr pastorn till att skriva mig för berättigad till h. h. nattvard m.m. detta åtnjuter ju endast kristna personer. Men det är icke jag. Men tron ledde pastorn därtill att skriva mig såsom sådan. O huru tron kan missleda människan. Jag vill emellertid här omtala eftersom Herrn inte visste det att jag har skilt mig från kristna kyrkan och överhuvud alla sådana kyrkor vilka predika teologin med undantag av sådana vilka predika filosofin, Ty jag tillhör den Nya Världen och förbliver därföre den Radikala Republikanaren, Fritänkaren, Socialisten eller Dissidenten
(namnet)
Lasse