Medborgarförslag
till Skurups kommunfullmäktige:
Införande
av personligt ombud för personer med psykiska funktionshinder
Verksamheten med
personliga ombud är med all säkerhet det bästa och mest
framgångsrika resultatet av 1995 års psykiatrireform. Efter en
försöksperiod införde regeringen i maj år 2000 statsbidrag till
kommuner som införde verksamheten permanent. Endast en handfull
kommuner i hela Sverige står fortfarande utanför systemet.
Den humanitära vinsterna
med reformen visade sig i sin tur generera enorma samhällsekonomiska
vinster. Klienterna började förvärvsarbeta (kanske för första
gången någonsin) eller studera; hyran betalades i tid och risken
för hemlöshet minskade påtagligt; behovet av psykiatrisk akut- och
slutenvård reducerades radikalt, likaså behovet av psykofarmaka;
stabilare livsföring minskade riskerna för missbruk
(”dubbeldiagnos”); de lotsades till rätt instans istället för
att korka igen socialtjänsten med vårdfrågor eller sjukvården med
socioekonomiska problem, etc, etc.
År 2006 gjorde
Socialstyrelsen en utvärdering av reformen, där man kom fram till
att vinsten per klient motsvarade 17 gånger kostnaden för insatsen
ifrån det personliga ombudet, eller 166´000 kronor per klient och
år utslaget på lång sikt. Man kan ju bara spekulera i vad
siffrorna skulle bli nu, tio år efter det att utbyggnaden av
verksamheten var klar.
Skåne ingick redan i
försöksverksamheten och har från början legat i framkant. Främst
stora kommuner har lagt ut PO-verksamheten på entreprenad hos den
ideella föreningen Personliga Ombud i Skåne (PO-Skåne), vars
huvudmän är RSMH (Riksförbundet för Social och Mental Hälsa) och
IFS (Intresseföreningen för Schizofreni och andra Psykossjukdomar).
Dessutom finns det representanter ifrån fler intresseorganisationer
med i styrelsen.
PO-Skåne bedriver
naturligtvis verksamheten enligt strikt företagsekonomiska
principer, men den ekonomiska vinst som uppstår återinvesteras i
form av kompetenshöjande insatser för personalen, inköp av
kommunikativ utrustning, utveckling av IT-systemet, certifiering,
information till kommunerna, etc. Det utfaller ingen generös bonus
för mig som styrelseledamot i PO-Skåne varje gång vi tecknar avtal
med kommunerna, istället får jag känna glädje över insikten att
kommunernas socialpsykiatri kan bibehålla sin höga standard.
En tredjedel av de
skånska kommunerna, främst de medelstora, bedriver PO-verksamheten
i egen regi. Jag satt tidigare även med i Sjöbo, Tomelilla och
Simrishamns gemensamma PO-styrgrupp (där ingår förutom ombuden
socialcheferna, socialpsykiatricheferna, IFO-cheferna,
verksamhetscheferna på Carema/Capio, Försäkringskassan,
Arbetsförmedlingen, samt då tidigare även jag). Skillnaden var
inte dramatisk jämfört med mina erfarenheter ifrån hur Ystad
kommuns PO-styrgrupp drevs, där PO-Skåne är entreprenör.
De kommunalt anställda
ombuden brukar göra ett bra arbete, har nöjda klienter och får bra
uppbackning ifrån den kommunala apparaten. Att verksamheten håller
hög kvalitet är det absolut viktigaste, inte att den drivs i
PO-Skånes regi. Jag skulle därför aldrig föreslå att PO-Skåne
genom ”utmaningsrätt” skulle ta över väl fungerande
PO-verksamhet i strid med klienternas, ombudens och kommunernas
vilja.
Enligt ett av PO-Skånes
ombud är den stora fördelen med PO-Skåne att hon helt kan
koncentrera sig på sina arbetsuppgifter, jämfört med tiden som
kommunalt anställt ombud. PO-Skånes ombud har alla
högskoleutbildning, oftast socionomer och jurister. PO-Skånes ombud
har heller inga fasta kontor och inga kontorstider, utan tid och
plats bestäms gemensamt av ombud och klient.
De stora privata
aktörerna inom vård och omsorg har sällan visat något intresse
för att driva PO-verksamhet. Malmö kommun överlät för några år
sedan PO-verksamheten i rad på två olika ”sociala företag”; av
den första koncernen finns bara ägarnas lyxvillor i Bunkeflo
kvar...
PO-Skåne är därför
numera den enda oberoende aktören i Skåne som bedriver
PO-verksamhet. Vi samarbetar dock väl med Bräcke diakoni, som
bedriver PO-verksamhet i Stor-Göteborg. PO-Skåne är också den
enda aktör i Sverige som blivit certifierad enligt EQUASS [The
European Quality in Social Service]. Trots att Norge inte är med i
EU är EQUASS stort där, efter deras motsvarighet till ”vinster i
välfärden”-debatt. Utan EQUASS-certifiering får man inga
kontrakt i Norge.
Den stora skillnaden
mellan kommunerna är dock mellan de som har personligt ombud,
respektive de som helt saknar sådant. Här är det fråga om A-
respektive Ö-lag. En tredjedel av kommunerna i Skåne, främst små,
har länge haft en uttalat negativ inställning till PO-verksamhet.
Detta beror dock inte på att de inte har behov av någon sådan,
tvärtom.
Ystad kommun mottar
årligen ett antal spontana ansökningar om PO-bistånd ifrån
Skurupsbor. I fjor var det endast fyra stycken, men under tidigare år
motsvarade det ett ombud på heltid och då som sagt enbart av
spontana ansökningar.
Fem kommuner i nordvästra
Skåne, som hittills helt saknat PO-verksamhet, planerar att gå
samman om detta, om på än en mycket låg nivå (25% tjänst var).
Kvar i Skåne blir då en restpost utan personligt ombud bestående
av Vellinge, Bromölla och – Skurup...
Skurups kommun skulle
behöva införa minst ett personligt ombud på heltid, eftersom
behovet enligt min uppskattning är våldsamt stort. Vill man börja
på lägre nivå är alternativet att samarbeta med Ystad kommun, som
länge behövt utöka verksamheten. Alternativt Vellinge kommun, som
tidigare visat ett visst intresse för gemensam PO-verksamhet med
Svedala kommun. Ombudet i Trelleborg har tidigare varit överbelastad,
så där finns kanske ytterligare en möjlighet.
Österlenkommunerna har
däremot full behovstäckning, efter att de gått samman om ett
fjärde ombud. Svedala har ett ombud på heltid sedan 2012 och enligt
honom har man inget behov av att utvidga just nu. Man ska också
tänka på att kommunerna i sydväst är inriktade på psykiatrin på
Trelleborgs lasarett, medan motparten i sydöst (inklusive Skurup) är
Capio. Det är därför mera naturligt att samarbeta med Ystad än
Vellinge och Trelleborg.
Jag yrkar därför att
Skurups kommun
- primärt inriktar sig på att införa minst ett personligt ombud på heltid OMGÅENDE
- alternativt, förhandlar med andra kommuner (Ystad, Vellinge, Trelleborg) om gemensam PO-verksamhet
- anlitar PO-Skåne som entreprenör för PO-verksamheten
John Andersson
Styrelseledamot i Nationell
Samverkan för Psykisk hälsa i Skåne [NSPH-Skåne]
Stattenagatan 11 C, 274 32
Skurup
Bilaga 1: Utmärkande för
PO-Skånes verksamhet
Bilaga 2:
Verksamhetsberättelse Personligt Ombud Ystad år 2014
Bilaga 3: PO-Skåne
EQUASS-certifierad
Bilaga 4: Personligt ombud i
Svedala kommun
Bilaga 5: Det lönar sig –
ekonomiska effekter av verksamheter med personligt ombud
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar